Christian Antoni Möllerop

Vice förbundsordförande RFSL

Att göra i ordning julbord kan vara svårt för en chef

Kategori: Fanteri

Julbord

Från: Petra Svantesson, personalchef
Datum: 1 december
Ämne: Julfest

Härmed inbjudes alla till kontorets julfest som kommer att äga rum 23 december med början kl. 12.00 i festsalen på Stekhuset. Ingen bartender, men mycket starkglögg! En liten orkester kommer att spela traditionella julsånger... sjung gärna med! Och bli inte överraskade om vår vd dyker upp utklädd till jultomten!

Från: Petra Svantesson, personalchef
Datum: 2 december
Ämne: Julfest

I gårdagens e-postbrev menade jag inte alls att utesluta våra judiska anställda. Vi känner till att Hanukkah är en viktig högtid som ofta infaller samtidigt som julen, även om det olyckligtvis inte är så i år. Dock kommer vi fr.o.m. nu att kalla festen vår "högtidsfest". Samma policy gäller anställda som firar någon afrikansk avgudahögtid vid detta tillfälle. Glada nu?

Från: Petra Svantesson, personalchef
Datum: 3 december
Ämne: Högtidsfest

Angående det påpekande jag fick från en medlem i Anonyma Alkoholister där han/hon bad om ett bord för de som inte dricker... du skrev inte under med ditt namn. Jag hjälper gärna till men om jag ställer en skylt med "Endast AA" på bordet, så är du inte anonym längre. Hur skall jag gå tillväga? Någon?

Från: Petra Svantesson, personalchef
Datum: 7 december
Ämne: Högtidsfest

Vilket mångkulturellt företag vi är! Jag hade ingen aning om att muslimernas heliga månad Ramadan börjar 20 december och att de då inte får äta, dricka eller ha intimt umgänge på dagtid. Där rök festen! Allvarligt talat, vi kan förstå att en festlighet vid denna tiden på året inte passar våra muslimska anställdas tro. Stekhuset kanske kan servera er mat mot slutet av festen eller låta er ta med den hem, packad i små foliesvanar. Är det OK? Jag har i alla fall ordnat det så att medlemmar i Anonyma Okynnesätare sitter längst bort från dessertbuffén och gravida kvinnor får bordet närmast toaletterna. Har jag missat något?

Från: Petra Svantesson, personalchef
Datum: 8 december
Ämne: Högtidsfest

Så 22 december infaller vintersolståndet... vad vill ni att jag skall göra, steppa på era huvuden? Säkerhetsföreskrifterna på Stekhuset tillåter inte att vi tänder en eld inomhus för att hylla Jordgudinnan, men vi skall försöka få in er shamanska trumcirkel när orkestern pausar. OK???

Från: Petra Svantesson, personalchef
Datum: 9 december
Ämne: Högtidsfest

Snälla ni, det finns inga ondskefulla undertoner i att vd:n klär ut sig till jultomten! Vad man än tycker om vd:n så är han bara en liten rödklädd man och inte djävulen.
Det är tradition fattar ni väl, precis som äggförgiftning vid påsk, slagsmål på midsommar och fel present på ens födelsedag. Kan vi försöka ta det för vad det är?

Från: Petra Svantesson, personalchef
Datum: 10 december
Ämne: Högtidsfest

Vegetarianer!?!?!? Jag har fått nog av er!!! Vi skall ha festen på Stekhuset vare sig ni gillar det eller inte så ni kan sitta tyst och stilla vid bordet längst bort från "dödsgrillen" som ni så lustigt kallar den och ni skall få er #*%^&*! salladstallrik, inklusive obesprutade tomater... men ni vet väl att de också har känslor? Tomater skriker när man delar dem. Jag har hört dem skrika, jag hör dem skrika just nu!

Från: Karin Jonsson, tillförordnad personalchef
Datum: 14 december
Ämne: Petra Svantesson och högtidsfesten

Jag är säker på att jag för allas talan när jag önskar Petra Svantesson ett snabbt tillfrisknande från hennes stressrelaterade sjukdom och jag kommer att fortsätta förmedla era kort till henne på vilohemmet. Till dess har styrelsen bestämt att vi ställer in vår högtidsfest och ger alla betald ledighet den 23:e.

Trevlig helg!

Text: Anna Jönsson (översättning) Korrekturläsning: Textservice Översättning AB.

Kommentera inlägget här: